София, ул.Княз Борис І №121 029212001 metro@metropolitan.bg http://www.metropolitan.bg |
Метрополитенът е собственост на Столична община и обслужва железопътните линии за бърз превоз – метро в град София. Основното му предназначение е осигуряване на безопасен и бърз превоз на пътниците.
Дейността на оператора – Метрополитен ЕАД, е насочена в инвеститорския контрол на проектирането и строителството и поддържане на въведените в експлоатация участъци.
Дружеството е внедрило и прилага Система за управление на качеството, с област на приложение експлоатация на МЕТРОПОЛИТЕНА на град София и инвеститорска дейност (организиране проучването, проектирането, изграждането и инвеститорски контрол на новите метроучастъци), отговаряща на изискванията на ISO 9001:2000 – сертификат, регистрационен номер 75 100 40118, издаден от T?V Rheinland Inter Cert Kft.
Нашата мисия
Задачата на Софийския метрополитен е да извършва бърз, удобен и безконфликтен превоз на пътниците по най-натоварените направления на столицата. Поради високата превозна способност от петдесет хил. пътника в час, вместо по тези направления да функционират значителен брой паралелни линии на надземния транспорт с превозна способност до четири – пет хил.пътн.в час, метрото осигурява ефективно обслужване на тези направления.
В София по направлението Люлин – Център – Младост в пиковите часове пътническите потоци достигат тридесет хил.пътника, а прогнозите са за нарастването им до тридесет и осем хил.пътника в час.
По направлението Север – Юг техният размер достига двадесет и четири хил.пътника в час при прогнозно нарастване до тридесет и два хил.пътника. Другото най-натоварено направление е бул. Цар Борис ІІІ – ЦГЧ – бул. Ботевградско шосе, където размерът на максималните пътнически потоци достига осемнадесет хил. пътника в час с прогнозно нарастване до двадесет и пет хил.пътника в час.
Именно по тези най-натоварени направления на града са ситуирани трите метродиаметъра на линиите на метрото в София от Генералната схема за развитието на неговите линии. За обхващане на по-голяма част от столицата в периферните части на тези линии се предвиждат отклонения към разположените в тези части големи жилищни комплекси на града.
Мисията на Метрополитен ЕАД през изминалите и предстоящите години е да осигури целия инвестиционен процес по развитието на линиите на метрото, а след завършването на отделните участъци – ефективната им експлоатация.
С въведения през 2009 година в експлоатация източен радиус Пл. Св.Неделя – ж.к. Младост І на първия метродиаметър броят на превозваните пътници нарастна до сто и шестдесет хил. пътника дневно с тенденция това нарастване да продължава в съответствие с поетапната организация на довеждащия транспорт.
За повишаване на дела на метрото в системата на градския транспорт е започнато паралелно изграждане на няколко участъка от следващите разширения на линиите.
През следващите 3-4 години, по възлагане, контрол и управление на целия инвестиционен процес, от Метрополитен ЕАД ще бъде изградена втората линия на метрото: Обеля – Надежда – Централна ж.п.гара – НДК – РУМ Черни връх с обща дължина – 11 км. Едновременно с това се строи и трябва да бъде завършен и участъка Младост І – Младост ІІІ – бул. Цариградско шосе, като етап от разширението на метрото до Летището.
За ограничаване на влизането на автомобили в града по най-натоварената входна артерия на столицата – бул. Цариградско шосе, под този булевард пред международния изложбен център се изгражда с голям буферен паркинг. Целта е в паркинга да се паркира преференциално при последващо пътуване с метрото.
В резултат на това, в края на 2012 година, от сегашните осемнадесет км, лините на метрото ще нарастнат на тридесет и два км, а броя на превозваните пътници с метрото ще достигне 450 хил.пътника дневно с всички произтичащи от това положителни ефекти за града – спестено време за пътуване от жителите на града от над 150 хил.часа дневно, намаляване на трафика с около 25%, на вредните газове от автомобилите от над 75 хил. тона годишно и други.
Реализирането на тази мащабна за нашите условия програма става с ефективното съдействие на присъединителните фондове на Европейския съюз (най-трудния участък от втория метродиаметър е включен в ОП Транспорт), Европейската инвестиционна банка (участъка Обеля – Надлез Надежда и Младост І – бул. Цариградско шосе) и местно съфинансиране.
Именно изхождайки от горните схеми на финансиране, нашата задача е максимално ефективно управление на инвестиционния процес по извършваното разширенвие на метрото.
Доказателство за качеството на извършваната в тази насока работа от Столична община и от Метрополитен ЕАД по разширението на метрото, са фактите, че първия български голям инфраструктурен проект, одобрен от ЕК, е именно Проекта за разширение на метрото и предоставянето на изгоден заем на СО за разширението на метрото, без предоставянето на държавна или общинска гаранция.